dinsdag 9 maart 2010

Fraaie winterdag in IJmuiden

Plof. Daar kwam de ondergedoken vogel boven. Op 10 meter, precies waar ik hem hebben wilde. Zon in de rug en ik plat op mijn buik op een stijger. Al nagnoeg in zomerkleed. Zwarte kopkap, sneeuwwitte wangen, zwarte snavel met knalgele snavelbasis, en een donkerrode nek boven een lichtbruin lichaam. En hups! Weer onder, mij inwendig juigend achterlatend. Yes!



De avond ervoor was ik nog onbeslist wat ik de zondagochtend zou gaan doen. De zaterdagochtend was niet echt een succes, het was hoog water op het katwijkse strand en weinig tot geen meeuwen. Verder een snijdende wind wat buiten in het open ook geen pretje maakte. Een rondje rijden in buurt leverde ook weinig op en om 10.00 zat ik al thuis. Ik had plannen om in maart bij mooi weer voor een een zingende Heggemus te gaan in de Zuidduinen, en dan het liefst met tegenlicht of zelfs met een opkomende zon op de achtergrond. Met de bijtende kou zat ik daar toch niet op te wachten. Ik gedij goed in de kou maar dan moeten er wel Pinguins of Stelllers Zeearenden voor me zitten.

Een email van Menno van Duin bracht uitkomst. Hij was de zaterdagochtend naar Ijmuiden geweest en had behalve 15 bruinvissen ook een nagenoeg zomerkleed Roodhalsfuut. Ik had al een keer plannen in maart/april voor Ijmuiden of Scheveningen voor de Paarse Strandloper en Oeverpieper maar de Roodhalsfuut maakte de keus snel gemaakt. Morgen met eerste licht in Ijmuiden!

Al vroeg was de Roodhalsfuut in het vizier alleen ver weg tussen een groep Futen. Dan maar eerst de pier op. Bij het begin van de zuidpier zaten 5 Sneeuwgorzen maar die wisten niet hoe snel ze weg moesten wezen. Langs de pier erg rustig qua vogels maar wel topweer. Helaas geen Bruinvissen maar op het einde van de pier wel de gehoopte Paarse Strandlopers. Ook een Oeverpieper werkte voor het eerst in mijn leven mee (of zou dat komen dat ik er nooit aandacht aan heb besteed - ze vliegen normaal gesproken altijd weg en dan ga ik nooi achteraan...).




Op de weg terug weer langs de Roodhalsfuut om te kijken of de vogel al wat dichterbij zat. Dat wel maar niet heel veel, maar ik kreeg het vermoeden dat de vogel aan zijn jachtrondje bezig was. Aangezien het toch nog vroeg was besloot ik te wachten. Na een half uur bleek de vogel bij een duikbuurt opeens vlak langs de kant te zitten en langszaam naar een steiger te bewegen. Een flinke spurt en me neergelegd op de steiger voor een zo laag mogelijk standpunt. De vogel zat nog vrij ver maar er was nog steeds hoop. De volgende duikbuurt zat de vogel al op acceptabele afstand maar de volgende bovenkomst bij zijn duik was perfect! Helaas zonder fraaie vis in zijn snavel maar dat mocht de pret niet drukken! Wat een fraaie soort! Een waardige afsluiter van een mooie dag.



De komende weken (maanden) worden drukke tijden voor de fotojaarlijst. Langzaam maar zeer zeker komen de zomergasten terug. Bij binnenrijden van Katwijk zag ik al Kievitten vechten, dat wordt een mooi project de komende week!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten