vrijdag 27 augustus 2010

Slechtvalken



Ieder jaar worden de slechtvalk jongen in Amsterdam geringd en ieder jaar mag ik dan mee. Het is ook ieder jaar weer een hele expeditie om bij de nestkast te komen. Het vraagt wel iets van je uithoudingsvermogen, het nest zit namelijk op 115 meter hoog in een schoorsteen. Naar boven gaan doe je niet door een snelle lift, nee dat gaat tree voor tree. Heel gewoon met de wenteltrap om hoog. Ik heb de treden nooit geteld maar ik kan je verzekeren het zijn er veel heel veel. Ik heb het er wel voor over, want het blijft toch iedere keer weer een spektakel. Waarneer krijg je nauw de kans om volwassen wilde Slechtvalken van zo dicht bij te zien, dat je ze bijna kunt aanraken.



Het ringen gebeurt zeer secuur. Het is belangrijk dat de jongen niet te klein zijn, maar zeker ook niet te groot. Zijn ze te jong dan passen de ringen niet en is het moeilijk om het geslacht te bepalen. Zijn de jongen te groot loop je het risico dat ze weg vliegen. Het is dan ook erg belangrijk om op het juiste moment te ringen en dat is weer een kwestie van goed plannen. In al die jaren dat ik nu mee ga zijn we altijd op het juiste tijdstip gaan ringen. Het zijn de verdienste van de ringer en de vrijwilligers. De vrijwilligers houden dag in dag uit op afstand het nest in de gaten. Op basis van hun gegevens wordt het tijdstip bepaald om te gaan ringen. De jongen worden voorzichtig een voor een uit de nestkast gehaald. Ze worden voor het ringen, gewogen, gemeten en er wordt naar het geslacht gekeken. Het geslacht bepalen, gebeurd door het meten van de vleugels en het wegen van de jongen, mannetjes zijn kleiner daardoor ook lichter dan de vrouwtjes.

Onder tussen vliegen de ouders rond de schoorsteen, het moment voor mij om vliegplaatjes te maken van deze prachtige vogels. Met een 70-200 mm maak ik dan de vliegbeelden van de volwassen valken.




Wat de vogels ook wel doen, is op een stang aan de buitenkant van de schoorsteen gaan zitten. Ze proberen dan via deze locatie de boel in de gaten te houden. Met een nieuwsgierige blik in de ogen wordt alles nauwlettend geobserveerd. Ondanks dat ik al heel wat jaren mee mag, gaat het mij nooit vervelen. Het blijft ieder jaar weer een uniek moment, zo iets dat je in lengte van dagen niet gaat vergeten. Het levert me mooie plaatjes op en een week spierpijn maar dat heb ik er wel voor over.

Wil Leurs

3 opmerkingen:

  1. Beste Wil,
    fraaie beelden hoog boven de stad!
    Is er niet een website van de slechtvalkenwerkgroep waar ook beelden van webcams op te zien zijn?
    gr
    Marc

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schitterende beelden van een fantastische vogel!

    Groeten,

    Martijn

    BeantwoordenVerwijderen