zondag 23 mei 2010

Wielewaal op trek

Na Lesbos moeten er natuurlijk weer de lopende zaken worden opgepakt. Een daarvan is de fotojaarlijst, dat stond even stil in het buitenland. Eerst maar een inventarisatie gemaakt wat al gemaakt is en een aanpak voor de komende weken. En maar even plannen om de gemaakte beelden te maken want ik loop al weer aardig achter. Soorten als Geoorde Fuut, Zwarte Stern, Rietzanger, Rietgors, Kluut, Kleine Plevier, Bontbekplevier, Grote Stern, Visdief, Rosse Grutto, Regenwulp, Zwartkopmeeuw, Dwergmeeuw, Gierzwaluw en nog veel meer; ze staan ergens klaar om bewerkt te worden. Twee maanden regen en wind zal wel helpen om ze bewerkt te krijgen.

'Helaas', dit weekend erg mooi weer dus vroeg de wekker. Was zaterdagochtend nog redelijk verloren door hardnekkige zeemist, zondagochtend was ronduit top. Als eerste naar de noordingang van de Katwijkse Zuidduinen, Berkheide, alwaar de Grasmus direct meewerkte.

Grasmus

Geen zin om met mijn fotospullen door duin te sjouwen, en direct door naar een kleine kolonie Oeverzwaluwen op een afgesloten bouwterrein. Vanaf de openbare weg komen de vogels vlak langs en dat kan leuke vluchtplaatjes opleveren. Oeverzwaluwen in vlucht zijn iets makkelijker te fotograferen dan Huiszwaluwen, ze vliegen iets minder hoekig en de vluchtbaan is makkelijker te voorspellen, maar niet veel. Verder zijn ze klein wat het nodig maakt dat ze vlak langs komen en dat gaat dan weer sneller dan je wil: kortom, uren maken en blijven schieten en hopen dat er wat tussen zit.

Tijdens het fotograferen vliegt er een middenformaat vogel over en van me af met een licht golvende vlucht en land in een grote boom verderop. Het lijkt een specht maar iets klopt er niet. Niet door de lens in het vizier kunnen krijgen en de vogel geeft verder niet thuis. De Oeverzwaluwen vliegen vrolijk door dus al snel weer afleiding genoeg alleen nu lijkt het alsof er in de verte een Wielewaal eenmalig roept. Raar. Ik sta aan de rand van bouwgrond langs de duinen en er is niet echt veel habitat voor deze soort en ik hoor het niet meer dus ik doe het uiteindelijk af als hallucinatie. En de Oevers vliegen weer langs dus ik moet opletten.

Uit mijn ogen zie ik na verloop van tijd uit de betreffende boom de vogel weer recht op mij afvliegen. Nu tijd zat dus de lens erop en... Wielewaal!! De vogel maakt precies op het juiste moment een wenking en vliegt vervolgens strak naar noord, mij in verbijstering achterlatend. Toch een Wielewaal, en een doortrekker. Volgens mij redelijk laat in het jaar maar rond 10 mei kwamen ze ook nog door op Lesbos. De vogel lijkt een onvolwassen man (1e jaars?) maar wie het echt weet mag het zeggen.



Oh ja, de Oeverzwaluwen werkten uiteindelijk goed mee, zelfs zingend in de lucht. Fraaie vogels!

Oeverzwaluw
Oeverzwaluw

1 opmerking: