zondag 2 mei 2010

Macro 1

Gelukkig hebben we die barre winter achter ons gelaten, het voorjaar is eindelijk opgang gekomen. Koningwinter heeft ons land verlaten en is aan zijn zomerslaap begonnen. De voorjaars vogels druppelen Nederland weer binnen. Planten en bomen worden weer groen waardoor Nederland een fris uiterlijk begint te krijgen. Ook het insecten leven begint voorzichtig weer opgang te komen. De eerste vlinders, libellen, bijen en hommels vliegen weer vrolijk rond. Dit is de tijd voor mij om mijn schaatsen in het vet te zetten en mijn macrolens uit de mottenballen te halen. Heerlijk ik kan weer oppad met mijn macrolens, lekker achter de bloemen en de vlinders aan en al dat andere spul dat te klein is om met een 500 mm lens vast te leggen. Toen de eerste bloemen van dit jaar zich ontluikte kon ik niet langer wachten en ben ik met veel plezier weer aan de gang gegaan. Als eerste waren de sneeuwklokjes een gewillig object om eens van dicht bij vast te leggen.











Snel daarna volgde andere bloemen. Dat was eind februari, half april zag ik pas de eerste hommels door het Nederlandse luchtruim vliegen.Niet gehinderd door wat voor aswolk dan ook.



En sinds kort is het een drukte van belang bij ons in de tuin. Een paar jaar nu hebben we een nesttubes van Vivara voor metselbijen in onze tuin hangen. De eerste twee jaren werd er niet naar om gekeken, maar nu is dit appartementen complex in Madurodam voormaat volledig bewoond.






Het is een drukte van belang van komende en vertrekkende bijtjes. Schiphol is er niks bij als je ziet hoe gestructureerd het er aan toe gaat rond het wooncomplex. De taken zijn goed verdeeld tussen man en vrouw, en iedereen weet wat hem te doen staat, zorgen voor een nieuwe generatie. Als de eitjes gelegd zijn in de papieren buisjes, worden de buisjes met klei afgesloten.




De eitjes zullen zich dan gaan ontwikkelen tot nieuwe bijtjes, die volgend jaar maart te voorschijn gaan komen. Het is prachtig om te zien al deze bedrijvigheid in de tuin en het verveeld nooit. Gelukkig heb ik nog een heel zomerseizoen om met de macro op pad te gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten