zondag 16 mei 2010

Bootje varen.

Vorige week woensdag zijn Kimberly en ik terug gekomen van een fantastische 10 dagen uit-Ha-waaiien op Kaua'i. Om moed te verzamelen voor het uitzoeken en bewerken van de vele beelden die we daar gemaakt hebben eerst maar even wat foto's van de pelagic trip die ik afgelopen zondag heb gedaan vanuit Monterey, California.

Half vijf op, kwart over vijf gaan rijden en om half acht eindelijk het ruime sop. Heerlijk weer, met een fris briesje en een rustige golfslag. Alles is mogelijk. Dus ook 8 uur lang naar een lege zee staren. Naast de gebruikelijke Pigeon Guillemots, de Common en Pacific Loons was er een indrukwekkende trek van honderden Grauwe en Rosse Franjepoten.


Grauwe Franjepoten (boven) en Rosse Franjepoten (onder)

Al vrij snel werden we blij verrast met de eerste Albatross. Een Laysan Albatross nog wel. Een paar dagen eerder had ik nog pluizige jongen op het nest zien zitten op Kaua'i. Het blijft fascinerend dat die donsballen over een aantal maanden net zo over de zee zullen zwerven als dit exemplaar.

Laysan Albatross

De Laysan Albatross werd al snel vergezeld door de algemenere Black-footed Albatross. Het chummen lokte tot wel 23 van deze geweldige beesten tegelijk naar de boot.




Black-footed Albatross


Ook probeerden de Sooty en Pink-footed Shearwaters een graantje mee te pikken, waarbij het er niet altijd even gemoedelijk aan toe ging.



Pink-footed Shearwater

Maar misschien nog wel het meest indrukwekkende van de deze trip waren de zeezoogdieren. Als het niet de tien Bultruggen waren, dan waren het toch wel de honderden dolfijnen die de boot bezochten en vrolijk voor de boeg meezwommen.


Northern Right-whale Dolphin


Pacific White-sided Dolphin

Zoals gezegd, alles is mogelijk en ook dit keer heeft de zee ons weer niet teleurgesteld. Na een mooie en enerverende dag voelde ik me als een zeeotter!


Zeeotter

Martijn

3 opmerkingen:

  1. Die Pacific White-sided Dolphin is echt fantastisch! We zullen dit aankomend weekend voor je vieren..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En nee, ik ben niet jaloers!

    Enne... die otter... valt ie op jouw?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee Arnold, dat is zn mobieltje denk ik...

    BeantwoordenVerwijderen