donderdag 13 mei 2010

Voorjaar op Lesbos

Net weer terug uit het altijd zonnige Lesbos (Griekenland). Was vooraf de aswolk bijna spelbreker om het door te laten gaan, voor de terugweg probeerden de Grieken met stakingen ons verblijf langer te laten houden. Helaas waren ze op tijd weer aan het werk.

Ondertussen al de derde keer Lesbos voor mij. De eerste keer was ongeveer 8 jaar geleden en toen het nog niet zo populair was als vogelbestemming. Vorig
jaar begin juni aan het einde van de trektijd geweest en dan zijn er bijna geen (vogel)toeristen meer (en ook veel minder vogels).

Dit jaar dus en in de goede trektijd en in een tijd waar Lesbos populair is onder de vogelaars, erg populair. Zo populair dat ik soms met verbazing de aantallen mensen met kijkers en/of fototoestellen aan me voorbij zag gaan. Ik denk dat Eilat in de jaren negentig er
ook zo uit moeten hebben gezien, waar elke toerist met een kijker rondloopt en in de lucht tuurt! De informatievoorziening is tegenwoordig ook aardig geregeld
door de website www.lesvosbirding.com waar in het hoofdseizoen dagelijks de laatste waarnemingen op worden gepubliceerd.

Als je als fotograaf gesteld bent op je rust dan is Lesbos denk niet meer de juiste bestemming. Bij sommige populaire plekken stonden met gemak 50-100 man/vrouw en de meeste ook uitgerust met een flinke lens. Over het algemeen gaat het aardig gemoedelijk maar ik vermoed dat er wel eens een opstootje plaatsvindt bij lastig te fotograferen soorten!

Ondanks de drukte heb ik me wel uitstekend vermaakt, het blijft een verschrikkelijk mooi kleurrijk eiland en super leker eten. En ook de vogels werken goed mee. Dit keer de eerste helft van de trip vooral bezig gehouden met de fouragerende
moerassterns (witvleugel en Witwang) en de vele andere vogels die verblijven rond de zoutpannen.


Witvleugelstern


Witvleugelstern


Witwangstern


Witwangstern


Witwangstern


Spaanse Mus


Woudaapje


Zwarte Ibis

In de tweede helft van mijn verblijf werden de aantallen vogels rond de Zoutpannen wat minder waarna ik mijn aandacht heb verschoven naar onder andere
een van de vogelspecilaiteiten van het eiland, de Turkse Boomklever. Lesbos is de enige Europese plek waar je deze vogel kan zien. Moest je vroeger een lange tocht naar de zuidkant van het eiland maken. Tegenwoordig is vlak bij Skala Kalloni, waar de meeste vogelaars verblijven, een vaste plek waar deze fraaie vogel goed te zien en te fotograferen is.


Turkse Boomklever


Turkse Boomklever


Turkse Boomklever

Meer foto's van Lesbos zijn te vinden hier of hier.

Marc Guyt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten