zondag 3 januari 2010

Start blog

31 december 2009, 15.30 uur. Ik zit in de auto terug van mijn werk op de laatste dag van het jaar. In mijn hoofd spookt al 2010 en AGAMI; de kansen, de uitdagingen en de nieuwe projecten. Een daarvan is een blogsite voor alle bij AGAMI aangesloten fotografen (indien ze daar behoefte aan hebben natuurlijk!).

Ik liep er al een paar maanden over na te denken toen ik een mail kreeg van Han Bouwmeester; of een AGAMI blog voor AGAMI fotografen niets was. Hem leek het wel een goed idee, mij ook! Nu alleen tijd zoeken om het uit te werken, op te zetten en uiteindelijk te implementeren... Tijd. Mooi begrip, kostbaar en altijd te weinig van. Eerst maar even laten rusten en er kwam nog een vakantie aan naar Ecuador! Die is geweest (was super!) en fris en fruitig terug gekomen met 100.000 ideeen.

En nu zat ik in de auto na te denken over die ene, de blogsite. Wellicht moet ik gewoon zelf eerst beginnen en later langzaam uitbreiden in plaats van groots van start? Dat klonk goed. Eerst even uitvinden hoe het programa blogspot.com werkt. Opmaak verzorgen. Maar dan? Een onderwerp, een rode draad voor de berichten, dat leek me wel handig maar wat? Het idee jaarlijst kwam in me op, een jaarlijst met zoveel mogelijk GOED gefotografeerde vogelsoorten in Nederland. Alwin Borhem probeert al jaren her jaarrecord van Jan Wierda te verbeteren. Afgelopen jaar volgens mij op 338 soorten uitgekomen. Die zijn niet allemaal te fotograferen en het idee om altijd overal achteraan te gaan sprak me ook niet aan. Te druk met werk, AGAMI, mijn prinsesje Sandra en weet ik wat allemaal niet anders.
Casper Zuijderduijn daarentegen had in ons dorpje aan zee, Katwijk (ZH), afgelopen jaar 210 vogelsoorten gezien. Dat klonk al beter. Dicht bij huis. Maar niet alles is te fotograferen in katwijk maar wel een hoop, zeker als ik mijn best ga doen. Wellicht kan ik veel in Katwijk fotograferen maar ook dagtochtjes (en weekendjes) doen voor makkelijk te fotograferen soorten op andere plekken in Nederland? Hmmm. Maar hoeveel soorten? Het aantal van 200 stond me wel aan. Is toch een hele kluif maar wellicht wel haalbaar, immers Casper had er al 210 in Katwijk - in een straal van enkele kilometers rondom mijn huis dus veel kan ik rondom huis op de gevoelige digitale plaat krijgen. Het is een stuk minder dan wat je in een heel jaar kan zien in Nederland maar sommige soorten zien is 1, een goede aantrekkelijke foto maken is 2. Een Havik zie ik regelmatig maar probeer maar eens een goede foto te maken met weinig tijd - nagenoeg onmogelijk. Als ik naar Maastricht rij en een groeve inkijk zie ik een Oehoe zitten, geen probleem. Als je een foto wilt maken dan heb je wel een probleem, dan zit hij net 500 meter te ver weg voor het leuke. Zo zijn er nog vele vele soorten in Nederland met een dergelijk ' probleem' . Maar 200.... dat klinkt toch haalbaar. We gaan het gewoon proberen!

Maar wat is een goede foto? Volgende hoofdbrekens.... Uiteindelijk kwam ik op; het moet goed genoeg zijn dat het in de online database van www.agami.nl terecht kan komen, het liefst moet het nog iets toevoegen, het beeld moet toch iets van een verhaal vertellen, het liefst moet het ook nog een setting cq uitwerking zijn die ik zelf nog niet had gemaakt. Het hoeft niet allemaal randje, randje te zijn. Vogels in hun omgeving, groothoek foto's, tegenlicht, tuinvogels op vivara feeders, portretten, actie (veel actie), gedrag, technisch onderbouwd, etc. Allemaal mogelijk voor de jaarlijst. Maar beoordeling van je eigen foto's is toch lastiger dan andermans foto's. Bij twijfel heb ik me voorgenomen het aan de bloglezer voor te leggen, dat is wel zo eerlijk.

Gelijk 100-den ideeen komen waar ik heen kan gaan dit jaar; in het voorjaar naar Texel naar het Wagenjot voor Kluten, Visdieven en Noordse Sterns; naar Ameide voor Purperreigers, naar de Wieden voor Zwarte Sterns (of in het najaar naar de afsluitdijk, tweede kansen zijn altijd belangrijk voor goede uitwerking jaarlijst), naar Zwarte Haan in augustus bij hoog water voor rustende groepen steltlopers. Toch maar ganzen gaan kijken in Zeeland en Friesland. Behalve de vogels kan ik ook gelijk landschapsfoto's maken, vlinders en libellen kom je ook tegen en goed excus om met vrienden op stap te gaan en daar over te schrijven. Super! En veel in Katwijk fotografen, lekker dicht bij huis. Gaat goed komen. Er zijn fraters gezien bij de uitwatering en een sneeuwgors (plus nog wat andere overwinteraars). Er zitten Roerdompen, Houtsnippen en Krooneenden in duin en Wilde Zwanen bij vliegveld Valkenburg. Verder natuurlijk nog de tegenwoording geijkte Kleine en Grote Zilverreigers bij Lentevreugd. De komende weken wordt gelijk druk! :-)

Het idee is dus geboren. Ik ga proberen zoveel mogelijk soorten goed te fotografen in 2010 in Nederland. Doel is 200 soorten. De uitwerking gaat van start, ik heb er zin in!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten