zondag 3 januari 2010

De eerste vier in de tas

2 januari 8.30. Het weerbericht gaf aan dat het bewolkt zou zijn en dat zondag goed zou worden. Zondag maar een start maken met de jaarlijst. Vandaag rustig bed uit, naar beneden en... sneeuw! Dat hadden ze niet gemeld... Warme kleren aan en richting duin. Waterig zonnetje en sneeuw, dat maakt mooie sneeuwlandschappen van het duin. Dan maar even geen vogels op de foto, die moeten even wachten.

Om 11.00 richting Lentevreugd, daar moest het gaan gebeuren. Er zitten Wilde Zwanen en Grote Zilverreigers waren ook al weken gemeld.
Eerst maar richting de Wilde Zwanen en wellicht bij een Ransuilen roestplaats bezoeken. Een groep ganzen vliegt over de weg en gaat dicht langs de kant zitten en het zijn...Nijlganzen. Ja dag, die slaan we over. Ik rij een brug over met een groot wak - met zo'n 250 Meerkoeten erin. Dat wordt dan maar nummer 1 besluit ik, van boven wat plaatjes maken en wellicht wat spelen met de groothoek, dat kan leuk effect geven. Na een kwartiertje heb ik het leuke overzichtsplaatje waar ik op hoop als een auto over de brug rij. Soort 1 is binnen. De kop is eraf en ik heb er nog meer zin in.

Soort 2 zit ook in het wak; een paartje Kuifeend dat voor de rand van het ijs zwemt. Het zonnetje gaat beetje weg en de kuifeenden vliegen weg maar voordat het zover is staan ze er redelijk op. Volgens mij moet er wel wat van te maken zijn, ik besluit ze te tellen - wel lastig wat te tellen voor de fotojaarlijst en deze soort staat er dan wel redelijk op. Ik was nog niet helemaal tevreden in het veld (licht was niet fraai). Dat wordt later wat bij een langsvliegende Vaal Stormvogeltje bij windkracht tien. Voor de zekerheid besluit ik veel soorten er gewoon meerdere keren op de foto te zetten als de kans zich voordoet.

100 meter verderop staan (en liggen) mijn Wilde Zwanen in de sneeuw, leuk! Paartje Knobbelzwanen gaan er ook op, die liggen er naast. De eerste vier soorten is een feit, het zonnetje gaat echt weg en ik besluit toch nog even bij de Ransuilen te gaan kijken of ze er zitten. Met moeite vind ik 1 vogel in de enige denneboom, beetje tussen de takken, maar fraai te bekijken. Foto maken doe ik niet, zal vast randje randje zijn geweest maar recht van onderen en tussen de takken. Hij staat er dan wel op maar foto van niks, dus niet doen (zelfs niet proberen) - de rug recht houden en alleen foto's maken als het ook wat toevoegt. (maar ik beloof niets bij een langsvliegende Groene Bijeneter in het voorjaar op trektelpost Berheide!).
Voldaan op weg naar huis; dit gaat een mooi jaar worden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten