zaterdag 9 januari 2010

Baltimoretroepiaal


Vanaf dinsdagochtend rond een uur of half elf zat ik in de stress. Een Baltimoretroepiaal werd gemeld in Alkmaar. Een Amerikaanse zangvogel in een tuin etend van de vetbollen! Pas de tweede voor Nederland en de derde voor het vasteland van Europa.

Maandag vroeg ging het gerucht al in de vogelaarswereld, foto's kwamen te voorschijn maar de maandagzoektocht leverde niets op. Dinsdag wel. Alleen had ik het te druk op het werk om een snelle poging te wagen. Dit bleef de hele week zo en de sneeuw en ijstoestanden op de Nederlandse snelwegen, vooral richting Alkmaar(!), werkten ook niet in mijn voordeel.

Vrijdagmiddag kwam mijn kans. Rijdend door een sprookjesachtig winterlandschap kwam ik aan het begin van de middag aan in Alkmaar. Al glijdend me een weg gebaand richting de plek en al snel had ik een oranje kerstbal in een besneewde Dennenboom zittend, de Baltimoretroepiaal! Eindelijk. In Engeland zijn ook een aantal gevallen van overwinterende vogels bekend die tot in maart bleven hangen maar je kan de soort maar beter hebben. De vogel pendelde tussen voederplekken in tuinen (voersilo's en vetbollen had zijn voorkeur) en enkele hoge dennenbomen waar ook druk gefourageerd werd. Al snel stond de soort op de foto en kon op de fotojaarlijst worden bijgeschreven.





De besneeuwde tuinen met gestrooid en opgehangen voersilo's en vetbollen trokken veel lokale vogels aan en al snel voegden de eerste foto's van Merel, Huismus, Vink, Groenling, Putter en Turkse Tortel zich bij het jaartotaal. Zowel vogels in de sneeuw, als foto's van vogels op Vivara-feeders als tuinvogelfoto's. Dat ging lekker.





Aangezien er weer lichte sneeuw verwacht werd reed ik rond half vier richting de thuisbasis. In Katwijk aangekomen bleek het onbewolkt te zijn en stond de zon nog boven de horizon. Een laatste poging bij een wak voor wat nieuwe beelden leverde alleen extra beeld op van Meerkoet, Wilde Eend en Knobbelzwaan in de laatste minuten van het licht. Tafeleenden zwommen er wel alleen net iets te ver weg.






Voor dit weekend zijn de mogelijkheden legio. Er zitten aardig wat Roerdompen in duin, Bonte Kraai, Nonnetjes, Krooneenden, Goudvinken worden daar ook gezien, een Waterpieper zit op Lentevreugd, net als Kleine en Grote Zilverreigers, een Ijsvogel is gefotografeerd in Rijnsoever (bebouwde kom) en heel veel Houtsnippen worden overal gemeld. Wellicht dit weekend, alleen de weersomstandigheden voor fotografie zien er niet veelbelovend uit. Afwachten maar en klaarstaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten