zondag 3 januari 2010

Nog meer!

Zondagochtend, koud en zonnig. Ik vertek rond half negen naar buiten richting de uitwatering van Katwijk, daar houden zich altijd veel vogels op, goede plek om de fotojaarlijst uit te breiden.

Tegen mijn verwachting in staan er geen bekende vogelaars en de zon staat ook nog niet goed op het strand. Ik besluit richting het zwarte pad te gaan. Er is daar meestal een wak met eenden. Meestal Wilde Eenden maar vaak ook 1 of 2 andere soorten die normaal schuwer zijn maar zich daar goed laten te benaderen.
Een scan vanuit de auto laat een Krakeend zien. Dat wordt dan nummer 5 besluit ik. Camera uit de auto en lopend naar het wak met zo'n 40 Wilde Eenden en 20 waterhoentjes. Eerst de Krakeend dan de waterhoentjes en Wilde Eenden besluit ik. Aankomend bij het wak zie ik in mijn ooghoeken een vogel in de rietrand staan poetsen. Waterhoentje zeker maar twee keer met mijn ogen knipperen en... een fraaie Waterral staat in het ochtendzonnetje op 10 meter toilet te maken! Buitenkansje en deze staat er al snel fraai op. Ik had al zitten bedenken, net als bij veel andere soorten, waar de soort te fotograferen. Waterral kan soms lastig zijn, maar bij Naturalis wil er in de winter soms wel 1 zitten die erg mak is. Alleen kijk je vaak naar beneden en dat is niet zo fraai als de vogel zelf. Daar hoef ik me niet meer druk om te maken!

Snel volgen Wilde Eend, Krakeend, Slobeend en Waterhoentje (en extra beeld van een duikende Meerkoet) en ook Dodaars werkt redelijk mee. Langsvliegend Bokje kan ik niet terugvinden maar dit was zeker niet slecht voor een wak aan de rand van een woonwijk midden in een (illegale) hondenuitlaatplaats.



Op naar de uitwatering en liggend langs de waterkant komen Drieteenstrandloper, Scholekster en Steenloper fraai langs. Fouragerend op de aangespoelde schelpen en rennend langs de waterkant. Rond twaalf uur vertrek ik nat en onder het zand naar huis voor een welverdiende kop koffie. 9 nieuwe voor de jaarlijst en beelden die ik nog niet had of had bewerkt.









De rust thuis duurt niet lang. Arjan van Egmond meldt een Zwarte Ibis bij Noordwijkerhout. Om twee uur kom ik aan en sta ik naast een makke Zwarte Ibis in een sloot. Dat gaat makkelijk. Ter plekke hoor ik een verhaal dat er een groep van 30+ Geelgorzen in de buurt zit, nog een soort waarvan ik dacht dat fotograferen in de buurt van Katwijk wel eens lastig kon zijn. Misschien gaat dat toch meevallen. Binnenkort maar eens verdiepen in wat ik waar kan fotograferen en wanneer. Gaat goed komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten