dinsdag 18 januari 2011

Een goed begin is 't halve werk

Tenminste, dat was het idee. Er is op het moment een influx aan de gang van Evening Grosbeaks in de Bay Area. Iedereen ziet overal Evening Grosbeaks. Inderdaad, iedereen behalve ik.. Een groepje van deze Appelvink achtige beesten bezocht op ongezette tijden een industrieterrein in San Jose. En jawel, de hele middag gezocht, maar geen Grosbeak te bekennen. Als troostprijs poseerde een fraaie Chestnut-backed Chickadee voor de lens.

Chestnut-backed Chickadee, San Jose, California, 9 jan. 2011, Martijn Verdoes

De hele week verscheen het ene bericht na het andere van mensen die Evening Grosbeaks zagen. Bijna een week later had ik weer even tijd en begaf ik mij wederom naar het weinig inspirerende industrieterrein. Na bot te hebben gevangen op 'de oude plek' reed ik wat doelloos rond over de parkeerterreinen van het bedrijvenpark opzoek naar gekleurde proppen in bes dragende boompjes, todat ik staande werd gehouden door een beveiligingsbeambte. Net op het moment dat hij me vriendelijk verzocht het terrein te verlaten hoorde ik een Evening Grosbeak roepen! Ik sprong uit de auto en drukte de goede man mijn kijker in zijn handen, zodat ik de vogel kon fotograferen. Hij blij, ik blij.

Evening Grosbeak, San Jose, California, 15 jan. 2011, Martijn Verdoes

Het bleek een groepje van vier mannetjes te zijn die zich makkelijk lieten benaderen en dus goed lieten fotograferen. Later vloog er zelfs nog een groepje van acht vogels over. Eind goed, al goed zullen we maar zeggen.

Evening Grosbeak, San Jose, California, 15 jan. 2011, Martijn Verdoes

Evening Grosbeak, San Jose, California, 15 jan. 2011, Martijn Verdoes

Aan de overkant van de baai, in een natuurgebiedje in Martinez houdt zich al geruime tijd een Least Bittern op. Dit Woudaap-achtig reigertje is best lastig en het werd dan ook hoog tijd om een kijkje te gaan nemen.

Least Bittern, Martinez, California, 16 jan. 2011, Martijn Verdoes

Jammergenoeg wilde het weer niet echt meewerken en was het vrij mistig. Maar de show die het beestje gaf was er niet minder om. Als een muis kroop dit idioot kleine reigertje door het riet. Eerst nog uiterst geheimzinnig, maar later gewoon open en bloot en veel te dichtbij. Dan maar een stukje naar achter lopen.

Least Bittern, Martinez, California, 16 jan. 2011, Martijn Verdoes

Least Bittern, Martinez, California, 16 jan. 2011, Martijn Verdoes

Martijn Verdoes

3 opmerkingen:

  1. Hoi Martijn,

    Wat ben je toch een bofkont, leuk verhaal en wederom mooie plaatjes.

    Groetjes Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee Mrtn,

    Wat een fraaie platen van een paar fraaie soorten weer. Die actiefoto van de least bittern is echt keizerlijk. Blijkt dat beessie toch een nek te hebben...
    Gefeliciteerd!

    Hooi,
    Michiel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Martijn,

    Het verhaal met plezier gelezen. Leuk. Ook nog even kunnen genieten van aantrekkelijke foto's. Altijd een leuke bijkomstigheid ;-).

    Houd ons op de hoogte!

    Groeten,
    JP

    BeantwoordenVerwijderen