maandag 31 oktober 2011

Langstaartklauwier in Den Helder



Het gebeurt niet meer zo vaak dat ik echt alles, maar dan ook echt alles, laat vallen voor een zeldzame vogel in Nederland. Vaak heb ik de soort al eerder gezien waar dan ok ter wereld of te druk (denk ik)op mijn werk of privé; afspraken die er zijn en wat voor smoesjes nog meer om maar jezelf te overtuigen dat het eigenlijk niet uitkomt.

De laatste keer dat ik alles wilde laten vallen, voor een Groene Bijeneter, werd ik op hetzelfde moment gebeld door mijn bovenbuurman in Amsterdam; er was een ruit in mijn appartement in Amsterdam gesneuveld. Dat is op zich niet zo erg behalve dat het een benedenverdieping is en dat proletaisch winkelen 'in' is in Amsterdam. Spoedreparatie geregeld waar ik bij aanwezig moest zijn en toen ik eindelijk kon gaan was de vogel gevlogen... dat was niet zo'n leuke avond.

Maar vandaag was niet zo'n dag... De melding kwam binnen op mijn telefoon en binnen 3minuten zat ik in de auto. Een Langstaartklauwier bij Den Helder. Eerste geval voor Nederland en niet iets wat snel terugkomt. Sterker nog, bij de verwachte massale toeloop kan de soort nog wel eens verdwijnen en dat ging ik niet afwachten.
De vogel was nog niet als zeker opgegeven maar er was geen greintje twijfel, alleen actie! Wat een mooie hobby! En wat een mooie vogel.

(en morgen beginnen we gewoon wat vroeger, hoe moeilijk kan het zijn om vrij te nemen :-))

1 opmerking:

  1. Ja, die deed wel een beetje zeer... Gefeliciteerd! Groeten uit California!

    Martijn

    BeantwoordenVerwijderen